Európska dohoda o práci osádok vozidiel v medzinárodnej cestnej doprave (Dohoda) upravuje požiadavky na režim práce vodičov nákladných vozidiel a autobusov pri prepravách do nečlenských krajín EÚ na celú trasu prepravy a v nečlenských krajinách EÚ.
Zmluvné krajiny dohody AETR
- krajiny EÚ
- Albánsko
- Andorra
- Arménsko
- Azerbajdžan
- Bielorusko
- Bosna a Hercegovina
- Čierna Hora
- Kazachstan
- Macedónsko
- Moldavsko
- Ruska Federácia
- Srbsko
- Turecko
- Turkménsko
- Ukrajina
- Uzbekistan
Vodiči z EÚ používajú Dohodu iba pri medzinárodnej cestnej doprave medzi členskými štátmi EÚ a nečlenskými štátmi EÚ ak sú obidva štáty zmluvnými štátmi Dohody na celú trasu prepravy.
Príklad: Slovenský vodič vykonáva prepravu z Prešova (EÚ) do Kyjeva (Ukrajina), celá preprava bude podliehať ustanoveniam Dohody AETR.
V období rokov 2007 – 2010 obsahovala Dohoda AETR viacero rozdielov oproti platným predpisom EÚ. Rozdiely v požiadavkách na prácu vodičov sa zjednotili vydaním správy ECE/TRANS/SC.1/2009/8.
Posledná zmena dohody
Posledná zmena Dohody vstúpila do platnosti 20.9.2010, podľa ktorej sa zjednotili požiadavky na pracovný režim vodičov stanovené Dohodou a nariadením (ES) č. 561/2006. Ak vodiči dodržiavajú ustanovenia Nariadenia (ES) č. 561/2006 a Nariadenia (EÚ) č. 165/2014, vykonávajú prácu v súlade s Dohodou AETR.
Dohoda tak isto ako Nariadenie (ES) č. 561/2006 má definovaný rozsah platnosti, definuje maximálny výkon vodiča a minimálne požiadavky na odpočinok vodiča.
Požiadavky na záznamové zariadenia pre vozidla z členských krajín EÚ sú rovnaké ako v prípade režimu práce podľa nariadení (ES). Používajú sa digitálne a analógové tachografy.
Vozidla prvý krát registrované od 1.1.2011 z členských štátov Dohody musia byť vybavené digitálnymi tachografmi. V členských štátoch EÚ platí táto povinnosť od 1.5.2006.
S prijatím zmien v Dohode AETR došlo aj k zmene oprávnenia kontrolných orgánov pri kontrolách na ceste. Kontrolné orgány sú oprávnené kontrolovať záznamové listy z bežného dňa a listy použité vodičom v predchádzajúcich 28 kalendárnych dňoch, kartu vodiča a ručne uskutočnené záznamy alebo výtlačky vyhotovené v bežnom dni a predchádzajúcich 28 kalendárnych dňoch. Kontrolné orgány sú oprávnené kontrolovať najmä: denné a týždenné doby vedenia vozidla, prestávky v práci, denné a týždenne doby odpočinku, riadne fungovanie záznamového zariadenia.